Kan man få hjerneblødninger og blodpropper i hjernen af stress?
marts 2024Stress bliver stadig mere og mere udbredt, og som leder har du stor indflydelse på, om dine medarbejdere skal være med på trenden eller ej. Her får du 6 enkle og effektive trin til at belaste og stresse dine medarbejdere maksimalt.
I mange tilfælde vil det ikke være nødvendigt at gennemføre alle 6 trin, men har du særligt hårdføre medarbejdere, som med tiden har vænnet sig til din belastende ledelsesstil, indeholder denne liste helt sikkert den dråbe, der får stressbægeret til at flyde over.
For en god ordens skyld er det dog værd at bemærke, at der overhovedet ingen fordele er forbundet med alvorlig stress. Det skaber mistrivsel, sender arbejdsglæden ned under gulvbrædderne og sænker både produktiviteten og kreativiteten. Samtidig medfører det en hel del ekstraomkostninger for virksomheden.
Ønsker du derimod at fremme trivslen blandt dine medarbejdere og dermed minimere risikoen for stress, kan du med fordel scrolle ned til bunden af artiklen.
Som leder kan du bl.a. vise mistillid ved at være kontrollerende og blande dig i alt – også helt nede i småtingsafdelingen – og ikke uddelegere ansvar. Hids dig op, når dine medarbejdere begår fejl, og mind dem gerne om, at de ikke er for gode til deres job.
Du kan helt bevidst kommunikere i øst og handle i vest. Opsætte vage eller skiftende mål for en opgave. Rose og kritisere for den samme adfærd. Skifte retning eller holdning uden at forklare hvorfor.
Ved at undlade at rose dine medarbejderes indsats og resultater vil de hurtigt føle sig overset. Du behøver ikke takke dem for noget; de får jo deres løn. Kritik må du til gengæld ikke holde tilbage, og den skal helst ikke være konstruktiv.
Derfor: Afbryd dine medarbejdere, når de forsøger at udtrykke deres idéer eller bekymringer. Dine synspunkter er nemlig vigtigere. Undlad at følge op på feedback, for med tiden vil medarbejderne formentlig holde op med at dele deres tanker. Kig på din telefon eller computerskærm, når en medarbejder taler til dig – vedkommende må jo forstå, du har vigtigere ting at tage dig af. Og husk: Et nej behøver ikke blive begrundet.
Favorisér udvalgte medarbejdere ved at give dem særlige fordele eller mere ansvar. Ros nogle medarbejdere for deres resultat, og kritisér andre for det samme resultat. Fremhæv dine udvalgte medarbejdere som rollemodeller. Efter noget tid kan du med fordel gøre nogle andre medarbejdere til dine favoritter. Giv medarbejderne forskellige informationer.
Når belastninger overstiger en medarbejders kompetencer og/eller energi, så træder kroppens alarmsystem i kraft – og adrenalinen bliver et nødbrændstof, som holder personen kørende. Men kun på den korte bane.
Tilbage til virkeligheden
Du er selvfølgelig ikke ude på at stresse dine medarbejdere. Og nu ved du så, hvad du ikke skal gøre. Heldigvis er det nemt at vende de 6 trin om til at forebygge stress på arbejdspladsen som leder:
- Vis tillid og giv ansvar
- Giv klare signaler og kommunikér tydeligt
- Anerkend og værdsat dine medarbejdere
- Inddrag og lyt til dine medarbejdere
- Dyrk sammenholdet og det sociale
- Hav realistiske forventninger
Er du blevet inspireret til forandring?
Kontakt mig, hvis du har brug for professionel hjælp til at forebygge eller afhjælpe stress. Enten hos dig selv eller andre – herunder dine medarbejdere.
Kurt Harries Andersen
Certificeret stresscoach